maanantai 13. helmikuuta 2017

Mites se vegaanihaaste?






Niin että miten on sujunut se vegaanihaaste? Jos joltain oikealta vegaanilta kysyisi, niin ei kovin hyvin. Ruokavalio ei ole pysynyt vegaanina. Mutta omasta mielestäni ei ihan huonostikaan. 


Mikä on ollut haastavaa:

- Maito. Tarvitsen kahviini maitoa. Olen kokeillut soijamaitoa, mutta se ei toiminut tavallisessa kahvissa (jossain erikoiskahveissa se voi toimia ihan hyvin). No toisaalta pidän kyllä niin paljon teestä, että voisin hyvin jättää koko kahvin, ja niin olen nyt ajatellut tehdäkin - en ole kahvista mitenkään riippuvainen. Ainakin voin vähentää reilusti. Siitä voisi olla omalla kohdallani muitakin terveyshyötyjä. Maitoa olen käyttänyt kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin. Juustoja tai jogurtteja en ole syönyt, lukuunottamatta jääkaapissani ollutta Parmesania. 

- Kananmunat. Tuntuu, että se on ainoa toimiva aamiainen omalla kohdallani. No, tämä on ihan ok, varsinkin jos pystyy syömään omien kanojen munia. 

- Kyläilyt. Käyn suhteellisen usein ystävien luona syömässä ja tehdystä ruoasta on vaikea kieltäytyä. Näitä "repsahduksia" on ollut kolme kertaa. Olen syönyt viimeisen kahdenkymmenen päivän aikana kolme kertaa lihaa. Kerran hirveä ja kaksi kertaa kanaa. Kotona en ole syönyt lihaa tai kalaa.

-Voi. Jotkin ruoat vaan vaativat vähän voita. Ja leipä ilman voita tuottaa myös haasteita. Olen siis käyttänyt vähän voita, mutta en suuria määriä.

- Liha. Olen syönyt viimeisten vuosien aikana suhteellisen vähän lihaa, ehkä keskimäärin kerran viikossa, useimmiten en sitäkään. Mutta välillä mun tekee lihaa mieli. Ei niinkään lihan makua, mutta tuntuu, että keho tarvitsee kunnolla eläinproteiineja. Uskon, että keho oikeastikin silloin tarvitsee jotain, mitä lihassa on, mutta asian voisi varmaan ratkaista jollain muullakin tavalla. En ole kuitenkaan sortunut syömään kotona lihaa, vaikka joskus olisi mieli tehnytkin. Napsinut b-vitamiinia purkista. Kalaakaan en ole nyt syönyt - tosin siinä ovat vaihtoehdotkin vähän vähissä.

- Paikkakunta (ja Norja). Monipuolinen vegaaniruokavalio tuottaa vähän haasteita. Täällä voi vain haaveilla nyhtökaurasta, härkiksestä, tofusta tai vastaavista. Edes soijarouhetta ei ole helposti saatavilla. Ainoa lähikaupan proteiinipitoinen vaihtoehto on purkkipavut ja linssit - tosin ekologiset sellaiset. Kasvis- ja vihanneshyllytkään ei suorastaan notku näin talvella, mutta kyllä sieltä tietysti ruokaa löytyy. Mutta huomattavasti helpompaa tämä olisi jos asuisi vähän suuremmalla paikkakunnalla.

- Vuodenaika. Kasvis- ja vihannesvalikoimat ovat aika niukat, huonot ja ne ovat kalliita.


Muutoksia:

Olen alkanut syömään taas leipää (kohtuudella) ja mikä vielä parempi, olen alkanut leipomaan leipää. Valkoista vehnää en käytä, vaan lähinnä spelttiä ja paljon myös siemeniä. Vatsani ei ole ainakaan huonommassa kunnossa. 

Olen tullut paljon tietoisemmaksi siitä mitä syön. Mutta hyvällä tavalla. Olen alkanut kunnioittaa ruokaa ihan uudella tavalla. Olen tutkinut kauppojen hyllyjä, tuoteselosteita ja myös hintoja. Olen kaivanut omia kaappejani ja hyödyntänyt sieltä löytyviä raaka-aineita. Olen käynyt vähemmän kaupassa ja heittänyt vähemmän menemään. Kun valintani aikaisemmin perustuivat siihen, mitä tekee mieli, minkä pystyy valmistamaan nopeasti ja helposti tai mikä nyt sattuu kaupassa eteen tulemaan, niin nyt mietin enemmän sitä, mitä minulla jo on ja mitä siitä pystyisi tekemään. Mietin etukäteen, mitä kaupasta ostan, enkä tee impulssiostoksia. Tässä on tapahtunut aika iso ja todella tyydyttävä muutos. 

En ole aikaisemminkaan syönyt mitenkään epäterveellisesti mutta usein yksipuolisesti. Nyt olen syönyt paljon paremmin. Olen syönyt monipuolisempaa, terveellisempää ja parempaa ruokaa kuin pitkään aikaan. Ja jostain kumman syystä olen käyttänyt ruokaan paljon vähemmän rahaa.


Oivalluksia:

- Helposti ajattelee, että ns. tavallinen ruokavalio tai vaikkapa vegaaniruokavalio ovat kaksi ihan eri asiaa, mutta eihän se niin ole. Ainakin omalla kohdallani suurin osa syömästäni ruoasta on sitä ihan samaa kuin aikaisemminkin. Jotain on jäänyt vähän pois ja jotain tullut tilalle, mutta varmaan noin 80 prosenttisesti syön ihan samaa kuin ennenkin. Jos haluaa siirtyä kasvis- tai vegaaniruokavalioon, niin muutokset eivät välttämättä ole niin hirveän isoja, asioita joutuu vaan vähän miettimään uudella tavalla. Voi olla ihan hyvä ajatus tehdä näitä muutoksia vähitellen, ei kertarysäyksellä.

- Vegaani- tai kasvisruokavalio ei tarkoita automaattisesti terveellistä ruokaa - eikä sitä tarkoita myöskään sekaruokavalio. Voi syödä epäterveellisesti tai terveellisesti oli sitten vegaani, kasvissyöjä, sekasyöjä tai vaikkapa karppaaja. 

- Oli ruokavalio sitten mikä tahansa, niin ehkä pahinta on, että me ei enää kunnioiteta ruokaa. Se näkyy mm. niissä valtavissa määrissä ruokaa, mitä heitetään pois. Niin kaupoissa kuin kodeissa. Itsekin olen tähän syyllistynyt. Ja ajatus on kammottava varsinkin jos on kyse eläinperäisestä ruoasta, siinä joku eläin on uhrannut henkensä vain päätyäkseen roskikseen. Ruokarukous olisikin vanha hyvä tapa, jonka voisi ottaa taas käyttöön. Tai jonkinlainen kiitollinen hiljentyminen ruoan äärellä ennen sen syömistä. 

Mutta projekti jatkuu vielä. Jatkan toisen kerran vaikkapa siitä, mitä oikein olen syönyt, ja onko tämä vaikuttanut jollain tavalla fyysiseen olotilaani.

2 kommenttia:

  1. Erittäin hyvä pointti tuo, että vegaani- tai kasvisruokavalio ei välttämättä tarkoita tervellistä ruokavaliota. Ainakaan ei kannata lähteä soitellen vaihtamaan ravintotottumuksiaan vaan on otettava vähän selvää ravinto-opista. Pari vegaani-ystävääni on joutunut huonoon jamaan liian kapealla ruokavaliolla, mutta se ei tarkoita etteikö vegaaniruokavaliolla voisi elää terveellisesti. On vain tiedostettava, että saa kaikkia tarpeellisia ravinteita. Puutokset ilmenevät hitaasti ja niitä on hankala alkaa korjata. Itse olen ollut kasvissyöjä kymmeniä vuosia, enkä enää voisi kuvitellakaan syöväni lihaa. Minulle on tärkeää, että ruokaa ei heitetä pois. Pieni pala kaalia pääsi taannoin nahistumaan, mutta kierrätin sen kauriiden iloksi.
    Siitä olen vähän erimieltä, että vegaani- ja tavallinen ruokavalio eivät olisi eri asia. Kasvisruoka ja sekaruokavalio ovat hyvin lähellä toisiaan, mutta vegaanidietissä olisi hyvä miettiä ruokaa vähän uudelta kantilta. Tämän oivalluksen tein kun olen kokkaillut vegaaniystävilleni. Kun ruokavieraaksi tulee vegaani on järkevintä tehdä koko ateria vegaanina. Mutta jos miettii millä korvaa jonkin ei-vegaaniainesosan kasvisruokareseptistä voi kokkaamisesta helposti tulla hankalaa. Onneksi netti on nykyisin pullollaan oivia reseptejä. Minulla on vähän sama vaikeus kuin sinulla, tiettyjen raaka-aineiden saaminen täältä on joskus vähän hankalaa. Mutta onneksi kaikenlainen kasvis- ja vegaaniruoka-ajattelu on päätynyt jo isompiin marketeihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä ja tärkeitä pointteja - sulla on paljon enemmän perspektiiviä ja tietoa asioista kuin allekirjoittaneella. Itseä oikein nolottaa, miten tietämättömästi ja välinpitämättömästi olen suhtautunut näihin ruoa-asioihin - vaikka olen kuvitellut jotain muuta. Tämä onkin ollut mulle tosi hyödyllinen tutkimusmatka, vaikka ei tämä nyt mikään onnistunut vegaanikokeilu olekaan ollut :).

      Vegaani- ja tavallinen ruokavalio ovat tietenkin eri asia, mutta eivät toistensa vastakohtia - toki riippuu paljon lähtötilanteesta. Itse jotenkin kuvittelin, että pitäisi muuttaa koko paletti täysin toiseksi, mutta ei se niin ole. Toki tarkkana saa olla ja pitää ottaa asioista selvää. Jos kasvis- tai sekasyöjänä alkaa yhtäkkiä kokata vegaaniystäville, niin varmaan tulee haasteita - niin monessa asiassa on yllättäen eläinperäisiä raaka-aineita. Tulee koko ajan sellaisia "ai niin..."-tilanteita :). Mutta vegaaninakin syödään paljon ihan samoja juttuja kuin monipuolisessa sekaruokavaliossa.

      Se on ihan totta, että asioista pitää ottaa selvää eikä saa lähteä soitellen sotaan - siinä voi mennä perusteellisesti metsään. Mutta suosittelen kyllä kaikille asiaan tutustumista. Pienetkin muutokset ovat positiivisia, vaikka ei vegaaniksi ryhtyisikään.

      Poista

Kommentit ovat blogin suola, joten on tosi kiva, jos osallistut kommentoimalla!